بارگذاری....
نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی
۲۲ آبان

نکات مهم در عکاسی تبلیغاتی

حقیقت این است که رقابت در جهان بسیار صنعتی شده امروز به اشتراک کمپانی‌های مختلف به قدری سخت شده است

که هر روز بیننده از دور خارج شدن کمپانی‌ها و تولد کمپانی‌های تازه ای هستیم.

با استناد به این شرایط آگهی یکی از جدی ترین مؤلفه‌ها به شمار می‌رود. هر کمپانی که آگهی اصولی‌تری داشته باشد، قاعدتاً

سهم بیشتری از مارکت را به خود اختصاص می‌دهد (در چنین موقعیتی که با استناد به این شرایط نمی‌توان از ارزش

کیفیت کالا و خدمات معرفی شده نیز چشم‌پوشی کرد).

خیلی از تولیدکنندگان برای تولید محتوای آگهی خود معمولاً یک بخش عکاسی و دیزاین تبلیغاتی راه‌ می‌اندازند

از این رو اگر می‌خواهید در یکی از این بخش‌ها فعالیت کنید، رعایت کردن چند تکنیک ساده می‌تواند به شما کمک کند.

نکته اول: دقت در نکات

باید در ابتدای این آموزش بگوییم که هر تصویر تبلیغاتی یک جریان برای گفتن دارد.

کوچک‌ترین جزئیات در عکس می‌تواند بر نظر تماشاگر که در این اینجا در حقیقت خریدار کالا محسوب میشود، تأثیر بگذارد.

بنا‌براین در عکاسی تبلیغاتی بیش از هر مؤلفه دیگری باید بر روی نکات دقت داشت.

این که چه رنگی در پس‌عرصه کالا خوب است استفاده شود و یا اینکه کالا در کجای کادر قرار بگیرد و چه المان‌هایی در

عکس آن را همراهی کند، مؤلفه‌هایی هستند که با بهره برداری از درست آن‌ها و کمی خلاقیت می‌توان بهترین و موفق‌ترین

تصویر‌های تبلیغاتی را آفرید. با این وجود در چنین موقعیتی که در کلام به ظاهر بسیار ساده می‌آید، با این وجود

مسلما مهارت یافتن و کارشناس شدن در این شاخه هم شبیه حدودا تمام عرصه‌ها، به تمرین، ممارست و کسب تجربه زیاد نیاز دارد.

نکته دوم: رنگ یکی از جدی ترین مؤلفه‌ها

قبلا نیز گفته ایم که رنگ یکی از مهمترین مولفه های عکاسی به شمار میرود. اگر درست استفاده نشود

میتواند تاثیر منفی داشته باشد. هرکدام از رنگ‌ها از لحاظ تصویری احساس مخصوصی را در مخاطب تداعی می‌کند.

از این رو یک رنگ به ‌خصوص به‌ تنهایی می‌تواند هارمونی جذابی را به تصویر ببخشد. اغلب کمپانی‌ها حاوی یک رنگ

یا رنگ‌های ویژه هستند و لوگوی آن‌ها نیز با ترکیبی از همان رنگ یا رنگ‌ها دیزاین می‌شود. بهره برداری از همین

رنگ‌ها درعکس تبلیغاتی نیز معمولاً نتیجه مثبتی را به‌ همراه خواهد داشت.

نکته سوم: همه ‌چیز بستگی به نورپردازی دارد

نورپردازی خوب میتواند نتایج تصاویر شما را دو چندان بهبود بخشد. نمونه دیگری از جدی ترین نکته‌ها که در

عکاسی تبلیغاتی باید به آن توجه داشت، چگونگی نورپردازی است. عکاسی تبلیغاتی معمولاً در استودیو

و با فلاش‌های استودیویی اجرا میشود؛ از این رو با تعیین موقعیت و کیفیت نور‌ها می‌توان به نورپردازی مورد

نظر خود رسید. بهره برداری از فیلتر پولاریزه و یک رفلکتور کوچک می‌تواند بسیار کار را جلو بیندازد؛ به علاوه

از طرف دیگر با توجه با اینکه یقیناً از چند شاخه نور باید استفاده کرد، خواندن روشنایی هرکدام از فلاش‌ها

الزامی است و باید یک نورسنج نیز در دست داشت. از طرف دیگر جهت تنظیم وایت ‌بالانس و نوردهی دقیق،

بهره برداری از یک کارت خاکستری و کالرچکر نیز پیش نهاد می‌شود.

در عکاسی تبلیغاتی باید به نوع کالا نیز توجه داشت، اگر کالا به نوعی مثال یک کیف چرمی است باید به‌

گونه‌ای نورپردازی شود که بافت آن به خوبی در عکس به ثبت برسد. معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی با استناد

به نوع کالا دیاگرام‌های مخصوصی تعریف می‌شود که تعداد و موقعیت نور‌ها را معین می نماید. و بهره برداری

از این دیاگرام‌ها می‌توان به نتیجه روتین و قابل قبولی رسید.

نکته چهارم: از نور روز غافل نشوید

همیشه در عکاسی گفته شده است که عکاسی یعنی ثبت نور. بهره برداری از نور طبیعی روز نیز اگر چه

تا حدودی از محیط رسمی عکاسی تبلیغاتی به دور است، با این وجود نتیجه بطور کلیً مثبتی را بهمراه دارد.

به علاوه از طرف دیگر بهره برداری از این نور برای عکاسی از فضاهای داخلی مانند عکاسی دکوراسیون

داخلی و تصویر‌های تبلیغاتی که کمپانی‌های معماری از آن‌ها استفاده می‌کنند بهترین گزینه است.

نکته پنجم: ابزارهای خوب، برگ برنده

بعنوان آخرین نکته باید یادآوری کنیم که در عکاسی تبلیغاتی بر خلاف دیگر ژانر‌های عکاسی، بهمراه

داشتن یک سری ابزارهای بطور کلیً ضروری به ذهن خطور میکند. لنز ماکرو اولین ابزاری است که هر

عکاس تبلیغاتی خوب است با خود همراه داشته باشد. چرا که معمولاً باید عکاسی در فواصلی نسبتاً

نزدیک درمقایسه با سوژه انجام شود و بهمراه نداشتن لنز ماکرو، کمی سخت‌ساز می‌شود. بهره برداری

از فیلتر پولاریزه نیز رفله‌ها و بازتاب‌های ناخواسته از سطح کالا را تا حدودی کنترل می‌کند. از طرف دیگر

با استناد به اینکه معمولاً در نورپردازی تبلیغاتی، نور ملایم و نرم بیشتر به کار می‌آید باید سافت‌باکس

را نیز در ابزارهای خود بهمراه داشت.

یک نظر ارسال کنید

مشاوره
آدرس