تجارت الکترونیک در دنیای امروز
زمانیکه صحبت از تکنولوژی و پیشرفت چشمگیر آن در دنیا میشود، پر واضح است که با چند پدیدهی پیچیده سر و کار داریم؛
تکنولوژی، علم و جامعه. پیشرفت تکنولوژی در چند دهه گذشته، تاثیر بهسزایی بر زندگی انسان گذاشته و روزمرگیها را در دست گرفتهاست.
امروزه به دلیل بالارفتن سرعت زندگی در انجام کارها، مردم بهطور متفاوتی کارهای روزانه خود
را انجام میدهند تا زمان و انرژی کمتری را صرف ماندن در ترافیک، خریدکردن و سایر موانع زمانی کنند.
گسترش اینترنت و پیشرفت ابزار استفاده از آن، خود عامل ایجاد تغییراتی قابل توجه در روند
زندگی عموم مردم شدهاست. دسترسی به اینترنت در اکثر کشورها آزاد بوده و تاثیرات مثبت
و کارآمدی بر کارهایشان داشتهاست؛ به طوریکه حتی ماهیت تجارتها و تبلیغات را نیز تغییر
داده است. بنابراین، امروز یکی از واجبات و لازمات برندسازی و گسترش برند نیز، استفاده از
ابزارهای اینترنتی و دیجیتال است؛ زیرا این روزها اکثر مردم وقت خود را صرف استفاده از
اینترنت و گشتن در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی برای تبادل اطلاعات و برقراری ارتباطات میکنند.
از این رو، تبلیغات اینترنتی و دیجیتال در فضای اجتماعی، برای شناساندن و جذب مخاطبان
هدف به یک محصول یا برند، یکی از اثربخشترین انواع تبلیغات به حساب میآید.
تجارت نیز از این امر بینصیب نماندهاست؛ تجارتهای آفلاین بهتدریج با پیشرفت اینترنت
و گسترش استفاده از آن، پیشرفت کرده و جای خود را به تجارت الکترونیک (E-commerce)
دادهاند. بهطور کلی، تجارت الکترونیک، ، نقل و انتقال پول یا تجارتی است که در بستر
اینترنت انجام میشود؛ مانند خرید و فروش آنلاین، پرداختهای اینترنتی، بانکداری اینترنتی،
خرید بلیت آنلاین و غیره. تجارت الکترونیک نیز همچون تجارت آفلاین بسیار گسترده بوده
و انواع تجارتهای B2B : Business to Business، C2C : Consumer to Consumer، B2C : Business to consumer ، C2B : Consumer to Business را شامل میشود.
تجارت الکترونیک مزایا و معایب خاص خود را دارد اما مزایای آن بسیار مهمتر از معایب آن هستند.
از مهمترین این مزایا، برداشتهشدن محدودیتهایی از جمله جغرافیاست. امروزه هر کسی
میتواند بدون آنکه وقت خود را در ترافیک و صف فروشگاهها تلف کند، داخل خانه بنشیند
و از فروشگاه اینترنتی خرید کند یا حتی میتواند از کشور دیگری خرید کند؛ این امر موجب
کاهش محدودیتهای جغرافیایی و همچنین کاهش هزینههای خرید میشود. خریداران
از طریق وبسایت و اپلیکیشنها به اطلاعات بیشتری در رابطه با محصولات دسترسی
دارند و میتوانند کالای مورد نظر را راحتتر و سریعتر پیدا کنند. از دیگر مزایای تجارت
الکترونیک میتوان به شناسایی برند از طریق جستجوی اینترنتی اشارهکرد؛ امروزه
بهترین شرکتهای تبلیغاتی با انجام اقداماتی برای بهبود (SEO (Search Engine Optimization سایت،
مشتریان زیادی را برای برندها جذب میکنند. اما از معایب این نوع تجارت میتوان به
خرید مجازی کالا ( بدون دیدن و لمس کردن) ، لزوم دسترسی به اینترنت و ابزار استفاده
از آن و همچنین انتظار برای رسیدن محصول خریداری شده اشاره کرد.
استفاده از تجارت الکترونیک یکی از راهکارهای اساسی برای بهبود جایگاه برند در بازار بهشمار میآید.
با تجارت الکترونیک، شرکتها میتوانند مخاطبان هدف خود را دقیقتر انتخاب کرده و فاصله را با آنها کمتر کنند.
همچنین با مانیتورینگ دقیق و استفاده از ابزارها و راهکارهای آنلاین، میزان اثربخشی تبلیغات را بررسی و
در راستای اصلاح تاکتیکهای تبلیغاتی قدم بردارند. بههمین دلیل میتوان گفت که برای موفقیت برندها و
دستیابی به اهدافشان، استفاده از تجارت الکترونیک یا حداقل تبلیغات دیجیتال بهعنوان راهکاری اثربخش
و مطمئن توصیه میشود. بازاریابی و تبلیغات برای این نوع از تجارت، موجب بهترشدن نسبت مشتری
به هزینه میشود زیرا تبلیغات دیجیتال و آنلاین برای تجارت الکترونیک کم هزینهتر و بهصرفهتر از نصب بنرها
و تبلیغات تلویزیونی است. به عبارت دیگر، با صرف هزینه کمتر برای تبلیغات، مخاطبان و مشتریان بیشتری جذب برند شما میشوند.
در بازار جهانی، وجود تجارت الکترونیک به عنوان تجارتی پیشرو، درهای جدیدی از فرصتها را به روی
شرکتها، برندها و سرمایهگذاران مختلف گشودهاست. بازار ایران بعد از توافق هستهای و برداشتهشدن
تحریمها، تبدیل به یک بازار داغ برای تجارت الکترونیک شد و شرکتهای خارجی و داخلی متعددی
پیشبینی کردند که سرمایهگذاری در این بازار میتواند سودآور و اثربخش باشد. ایران به دلیل موقعیت
جغرافیایی، جمعیت کثیر، سطح بالای تحصیلات و منابع طبیعی خود جزو کشورهایی است که جای
پیشرفت زیادی دارد و در آینده نه چندان دور میتواند یکی از بازارهای سودآور در خاورمیانه باشد.
برای اینکه یک برند وارد بازار ایران شده و محصولات و خدمات خود را به ایرانیان عرضه کند، نیازمند
مشاوره و رایزنی با یک منبع دقیق از اطلاعات است تا بتواند با کمک اطلاعات دقیق خود از وضعیت
بازار ایران و سلیقه و انتخاب ایرانیان، بهترین راهکارها را به صاحبان برند بدهد. شرکت تبلیغاتی
مات، با سالها تجربه در زمینه بازاریابی و تبلیغات و با کمک تیم جوان و حرفهای خود، برندها
را از وضع بازار آگاه کرده و آنها را به سمت موفقیت راهنمایی میکند. همچنین شرکت تبلیغات
و بازاریابی مات با دانش و آشنایی کامل نسبت به بازار هدف و مخاطبان هدف برندها، در جهت
پیشرفت مشتریان خود گام برداشته و همواره میکوشد تا با ارائه بهترین برنامههای بازاریابی
و تبلیغات، مشتریان خود را راضی نگهدارد.